November 01, 2011

Berhijad, salah ke?

Assalamualikum. Hye semua readers yg rajin dok singgah baca leteran aku, thanks alot dude.
Ok, actually im gonna share my opinion about a very hot issues now. currently semua yang rajin blogger and facebooking mungkin alert about this thing.

Is about what we said as HIJAB or in commonly we loves to say bertudung. now day, ramai sangat memberi intrepetasi terhadap golongan yang berhijab ni. bila sebut yang berhijab ya, is a woman muslim. kalian pasti fahamkan sebagai gadis dan wanita muslim adalah wajid baginya untuk menutup aurat.ya itu benar sekali. tapi sejak kebelakangan ini, ada saja yang tak berpuas hati dengan mereka yang berhijab ni. kononnya nak berfesyen tapi tak kena pada syarak nya.

astaffirullahalazim...
aku sebagai gadis yang berhijab pon agak terpanggil untuk menyuarakan pandangan mengenai isu yang sangat sensetif ni. mana taknya, golongan yang suka nak menegur ni tak sepatutnya membuat teguran seolah2 nak menjatuhkan maruah wanita berhijab.
haiishh.. payah la nak berdebat pasal hukum hakam ni. sebab aku pon tak adalah ilmu agama yang tinggi macam alim ulamak tu. but as a muslim, kita sedia maklum tentang batas2 yang perlu kita ikut.

sekarang ni,nak berselendang pon jadi isu. nak berscraves pon kena pikir berkali. takot nanti ada saja yang tak puas hati.

namun aku sedar, ada segelintir nya yang berhijab hanyalah semata nak ikut trend berfesyen. pada asalnya dia free hair, then one moment kang kita nampak die bertudung sgale. tapi at certain time plak die tak pakai. aku pon jadi confused kat situ.
"die ni dua alam ke?"
itu yang aku mampu cakap. seriously mmg ramai yang mcm tu. so, no wonder la kalau ada yang tegur jgn marah plak.

tengok je la kt fb, nak brtudung tapi baju seluar sendat ya amat. jarang pon satu hal. hadoihye. bikin malu je umat lain yang bertudung lain. ini pon sebagai reminder to myself. semua manusia tak lari buat salah. jadi kalau terasa cepat2 g hentak kepala kat dinding.

im said bcoz is base on my experience. benda tu jadi depan mata aku so, is true. ya, tepuk dada tanya diri sendiri.
"aku pakai tudung sebab sekarang tudung cantik2"
"aku bertudung coz idola aku. aku ikut je"
"aku pakai shawl sebab skrg kan byk style, lilit2 sgale"

penah ke dengar bertudung sebab ikutkan hukum agama?
hmmmmm.... ada maybe segelintir je. Alhamdulillah.

pentafsiran terhadap hijab perlu diperjelaskan semula, risau kalau2 mereka taksub ikutkan berfesyen sampai lupa matlamat bertudung mengikut tuntutan syarak.

"ya Allah, kau tetapkan jalan yang aku lalui ini adalah jalan yang benar ke sisi mu. dan jauhi mereka daripada perasaan hasad dengki, ego dan takbur. sesungguhnya hanya engkau yang mengetahui segalanya. "
Published with Blogger-droid v1.7.4

PECAH KACA PECAH GELAS KALAU DAH BACA SILA LA COMMENTS,EH BALAS...HIHIHI...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
BLOG INI HAK MILIK ZANIZAN HASSAN